Ejere af biler med fabriksgaranti kan frit træffe valget, om de vil køre bilerne til et autoriseret eller til et uafhængigt serviceværksted. Så længe bilerne serviceres i overensstemmelse med producentens anvisninger, vil bilen være dækket af garantien. Sådan lyder EU-lovgivningen på området.
Det vil sige, at du hos Risskov Autoværksted får de ”normale” stempler i servicebogen, og du bevarer fabriksgarantien på din bil.
De uafhængige værksteder er både bedre og billigere end mærkeværkstederne.
Det er en af hovedkonklusionerne i en redegørelse fra Konkurrencestyrelsen.
Her er kort uddrag af Konkurrencestyrelsens redegørelse:
Der er i alt 2,1 mio. personbiler i Danmark, som løbende skal repareres og vedligeholdes.
Forbrugerne kan i gennemsnit spare 20 til 30 pct. på service og typiske reparationer ved at bruge uafhængige(frie) værksteder.
Det svarer til ca. 1.500 kr. ud af de 6.000 kr., det om året koster at få serviceret og repareret sin bil.
Redegørelsen anskriver, at de danske priser er for høje sammenlignet med Tyskland og Sverige, og de store forskelle i priserne er tegn på, at konkurrencen ikke er effektiv.
Højere priser hos de autoriserede værksteder skyldes bl.a., at de er forpligtet til at foretage store investeringer i f.eks. værksted og udstyr og købe reservedele fra deres importør. Importøren påfører sine værksteder en række omkostninger og belønner dem, hvis de køber eller sælger mange af importørens dyre reservedele. De er ofte både forhandler og reparatør for samme importør.
De stærke bindinger til importøren svækker værkstedernes incitamenter til at købe billigere reservedele fra andre end importøren. Det fordyrer deres ydelser.
Når det kan være en profitabel strategi, skyldes det, at forbrugerne ikke udøver noget stærkt pres på priserne.
Det kan umiddelbart undre, at forbrugerne i så høj grad bruger de autoriserede værksteder, når der er store besparelser ved at bruge de uafhængige værksteder.
Det kan især undre, fordi de forbrugere, der har brugt et uafhængigt værksted, er mere tilfredse end forbrugere, der har anvendt et autoriseret værksted.
Se hele rapporten her: www.ks.dk Konkurrenceredegørelsen af 16. juni 2009, side 99 til 145